Informationen fick aktiekursen att rasa ner runt sju procent
Tesla har rapporterat sin första nedgång någonsin i årliga leveranser. Det totala antalet leveranser för 2024 svävar kring 1,78 miljoner, men bolaget levererade 1,81 miljoner fordon under 2023. Bolagsaktien sjönk med hela sju procent vid nyheten, men har sedan dess tagit ett par poäng. Detta följer liknande nyheter från Q1 2024, men det var bara för ett enstaka kvartal.
Q4 visade en liten uppgång i leveranser, med 495 000 i år och 484 000 under 2023. Analytiker hade dock förutspått ett mer robust sista kvartal, enligt rapportering från CNBC. Dessa analytiker förväntade sig att leveranserna under fjärde kvartalet skulle ligga någonstans i intervallet 506 000. Tesla publicerar inte faktiska försäljningssiffror i USA, så dessa leveransmått är det närmaste vi kommer.
Antalet minskar också i Europa, med en minskning med 14 procent 2024 jämfört med förra året. Detta enligt registreringsdata från European Automobile Manufacturers’ Association.
Vi har ingen konkret anledning till varför Teslas leveranser har börjat vackla, men det finns en myriad av alternativ. Företaget har fortfarande inte gjort en budgetvänlig elbil, utan fokuserar istället sin energi på den ofta utskällda Cybertrucken och drömmar om robottaxibilar. Patrick George, chefredaktör för InsideEVs, berättade för CNBC att Cybertrucks har börjat ”hopa sig på begagnade bilpartier.”
Företaget är inte längre det enda EV-spelet i stan. Den möter hård konkurrens från rivaliserande uppkomlingar som Rivian, men också äldre tillverkare. Enheter som BMW, GM, Hyundai och Volkswagen har alla börjat dra ut elfordon i stort antal. Slutligen finns det Elon Musk av allt.
Teslas aktie avslutade fortfarande starkt för året, med en ökning på 60 procent från 2023. Aktierna nådde faktiskt en ny topp i december, vilket översteg den tidigare rekordhöga från 2021.
I andra nyheter förstår jag inte aktier. Ford, som sålde 1,72 miljoner fordon i USA under tredje kvartalet, är värt under 10 USD per aktie. Tesla handlas för närvarande för 380 dollar per aktie, samtidigt som de säljer betydligt färre fordon än Ford och, ja, nästan alla andra stora biltillverkare. Kanske skulle rivaliserande aktier skjuta upp om de stora amerikanska bilföretagen började lägga mer kraft på humanoida robotar som faktiskt inte gör någonting.