Molnlagrings- och e-signaturföretaget Dropbox (Nasdaq: DBX) rapporterade Q4 CY2024-resultat som överträffade marknadens intäktsförväntningar, med en försäljning som ökade med 1,4 % från år till 643,6 miljoner USD. Dess icke-GAAP-vinst på $0,73 per aktie var 16,8% över analytikernas konsensusuppskattningar.
Dropbox (DBX) Q4 CY2024 Höjdpunkter :
- Revenue : $643.6 million vs analyst estimates of $639 million (1.4% year-on-year growth, 0.7% beat)
- Justerad EPS : 0,73 USD jämfört med analytikeruppskattningar på 0,62 USD (16,8 % beat)
- Vägledning kommer att ges om intäktssamtal
- Rörelsemarginal : 13,7 %, en minskning från 42,1 % samma kvartal förra året
- Fritt kassaflödesmarginal : 32,7 %, en minskning från 42,3 % under föregående kvartal
- Kunder : 18,22 miljoner, en minskning från 18,24 miljoner föregående kvartal
- Återkommande årliga intäkter : 2,57 miljarder USD vid kvartalets slut, en ökning med 2 % jämfört med föregående år
- Börsvärde : 10,12 miljarder dollar
Vi levererade solida resultat 2024 och gjorde stora framsteg med att föra ut vår AI-drivna produkt, Dash for Business, på marknaden och omstrukturera vår kärnverksamhet för att bli ännu effektivare, säger Dropbox medgrundare och verkställande direktör Drew Houston.
Företagsöversikt
Dropbox (NASDAQ:DBX) grundades av den långvariga vd:n Drew Houston och Arash Ferdowsi 2007, och tillhandahåller en filvärd molnplattform som hjälper organisationer att samarbeta och dela dokument.
Dokumenthantering
Slagfrasen ”digital transformation” syftade ursprungligen på digitalisering av dokument inom företag. Tillväxten av digitala dokument har stimulerat en explosion av samarbete inom och mellan företag, vilket i sin tur driver efterfrågan på plattformar för e-signaturer och innehållshantering.
Försäljningstillväxt
Att granska ett företags långsiktiga försäljningsresultat avslöjar insikter om dess kvalitet. Alla företag kan ha kortsiktig framgång, men en toppklass växer i åratal. Tyvärr var Dropbox 5,7 % årliga intäktstillväxt under de senaste tre åren svag. Detta var under vår standard för mjukvarubranschen och är en tuff utgångspunkt för vår analys.
Det här kvartalet rapporterade Dropbox en blygsam omsättningstillväxt på 1,4 % på årsbasis men slog Wall Streets uppskattningar med 0,7 %.
När vi ser framåt förväntar sig analytiker på försäljningssidan att intäkterna kommer att förbli oförändrade under de kommande 12 månaderna, en inbromsning jämfört med de senaste tre åren. Denna prognose är överväldigande och indikerar att dess produkter och tjänster kommer att möta vissa efterfrågeutmaningar.
Dagens unga investerare har sannolikt inte läst de tidlösa lektionerna i Gorilla Game: Picking Winners In High Technology eftersom det skrevs för mer än 20 år sedan när Microsoft och Apple först etablerade sin överhöghet. Men om vi tillämpar samma principer kan företagsprogramvaruaktier som utnyttjar sina egna generativa AI-förmågor mycket väl vara framtidens gorillor. Så i den andan är vi glada över att presentera vår speciella kostnadsfria rapport om ett lönsamt, snabbväxande företagsprogramvarulager som redan rider på automatiseringsvågen och som vill fånga den generativa AI härnäst.
Årliga återkommande intäkter
Medan rapporterade intäkter för ett mjukvaruföretag kan inkludera lågmarginalposter som implementeringsavgifter, är årliga återkommande intäkter (ARR) en summa av de kommande 12 månaderna av kontrakterade intäkter enbart från programvaruabonnemang, eller de höga marginalerna, förutsägbara intäktsströmmar som gör SaaS-företag så värdefulla.
Dropbox ARR landade på 2,57 miljarder dollar under fjärde kvartalet, och under de senaste fyra kvartalen var tillväxten underväldigande eftersom den i genomsnitt ökade med 2,7 % jämfört med föregående år. Detta resultat speglade dess totala försäljning och tyder på att ökad konkurrens skapar utmaningar när det gäller att säkerställa långsiktiga åtaganden.
Kundbas
Dropbox rapporterade 18,22 miljoner kunder i slutet av kvartalet, en sekventiell minskning med 20 000. Det är värre än vad vi har observerat tidigare, och vi tvivlar på att aktieägarna skulle vilja se företaget accelerera sin försäljningstakt.
Viktiga tips från Dropbox resultat för fjärde kvartalet
Det var bra att se Dropbox snävt toppanalytikers årliga återkommande intäktsförväntningar detta kvartal. EPS slog också med ett bra belopp detta kvartal. Å andra sidan avtog kundtillväxten. Sammantaget var detta kvartal blandat. Aktien förblev oförändrad på $31,80 direkt efter rapportering.
Dropbox visade inte sin bästa hand detta kvartal, men skapar det en möjlighet att köpa aktien just nu? Vad som hände under det senaste kvartalet har betydelse, men inte lika mycket som långsiktig affärskvalitet och värdering, när man beslutar om man ska investera i denna aktie. Vi täcker det i vår genomförbara fullständiga forskningsrapport som du kan läsa här, det är gratis.